Meer omzet genereren met je website of webshop?

21 conversie optimalisatie tips!

Hoe zorg je ervoor dat je een maximale groei realiseert op jouw website of webshop? Het antwoord op deze vraag is net zo simpel als complex. Simpelgezegd komt het neer op het continu verbeteren van de volgende vier zaken: traffic naar je website, conversie op je website of webshop, het gemiddelde bedrag dat een klant oplevert en het aantal herhaalaankopen of herhaalaanvragen. Zie hieronder 21 tips om meer omzet te genereren met je website, oftewel Conversie Optimalisatie.

Zet video in op je website

Volgens de topmarketeers in de wereld is video marketing zeer effectief. Tachtig procent zou zelfs geneigd zijn een product te kopen na het zien van een video. Er zijn verschillende manieren om videomarketing op uw website effectief in te zetten. Coolblue gebruikt productreviews die hiervan een goed voorbeeld zijn, maar ook videotestimonials van tevreden klanten en uitlegvideo’s kunnen zeer effectief zijn. Ook kan video goed worden ingezet voor entertainment.

Maak geen gebruik meer van sliders/carrousels

Over de sliders bovenin in websites en webshops is al veel geschreven. Hoewel marketeers het er over het algemeen over eens zijn dat je beter geen slider meer kunt inzetten, zie je dat veel websites toch nog graag gebruik maken van slider carrousels. Onze tip is om het níet te doen en wel om deze drie redenen (bron: Conversionxl.com):  

  1. Het menselijk oog reageert op beweging, dus je bezoekers worden afgeleid van de boodschap in de banner;
  2. Te veel boodschappen waardoor een duidelijke call to action (vaak) ontbreekt;
  3. We hebben ondertussen een zekere mate van ‘banner blindness’.

Het alternatief hierop is simpel. Verwijder de slider banners op je website en vervang deze door duidelijke call to actions die de bezoeker helpen om een beslissing te nemen.

Voeg een livechat functie aan je website toe

Wat in de winkel wel kan, kan de retailer online niet: “Kunt u vinden wat u zoekt of kan ik u misschien ergens mee helpen?”. Tenzij je een chatfunctie aan je website of webshop toevoegt. Case studies tonen aan dat de implementatie van livechat de website conversie drastisch kunnen verhogen tot wel 25%. Livechat op je website is snel, gemakkelijk en behulpzaam en je kunt er direct willekeurige vragen mee beantwoorden, waardoor eventuele frustraties van een website bezoeker kunnen worden weggenomen.

Visualiseer de voortgang van het check-outproces

Het verminderen van frustraties over het koopproces is gekoppeld aan het het check-outproces voortijdig verlaten. Het toevoegen van een visuele voortgangsindicator is een kleine moeite die een groot verschil kan maken. Denk hierbij aan de lokale slager. Om te zorgen dat iedereen netjes op zijn beurt wacht, trekt iedere klant een nummertje. Zo weet je wanneer je aan de beurt bent, maar worden ook de verwachtingen gemanaged ten aanzien van de wachttijd.

In een webshop kun je die verwachting managen door het afrekenproces in simpele stappen op te splitsen en aan te geven waar de klant zich bevindt in het proces:

Bied keuze in betaalmethodes

Meer betaalmogelijkheden in je shop verlagen de drempel. Zorg in ieder geval voor de voor de hand liggende varianten zoals iDeal en Paypal, maar overweeg ook achteraf Spfort voor Duitse klanten, Bancontact voor Belgische klanten, achteraf betalen en verschillende creditcards op te nemen.

Bied een slimme zoekfunctie in je shop

Een geavanceerde zoekfunctie helpt bezoekers bij het vinden van wat ze echt zoeken. Met behulp van suggesties en filters leidt het je naar de juiste producten of diensten. Ongeacht typefouten en synoniemen.

Gebruik een single page check-outpagina

Een tip ten aanzien van het verbeteren van het check-outproces is het inzetten van een single page check-outpagina. Dit helpt klanten, zolang je alles duidelijk en overzichtelijk in elkaar zet, snel en gemakkelijk met hun betaling. Zorg dus ook voor een visuele voortgangsindicator, eenvoudige drop-downs en daar waar mogelijk pre-filled velden. Zo houden klanten in één duidelijke pagina het overzicht over wanneer zij hun bestelling hebben afgerond.

Zorg dat je meet wat je doet

Je kunt je conversie alleen verhogen, als je weet wat je conversie nu is. Voordat je begint, is het dus van belang dat je goed meet. Natuurlijk kun je dit zelf, door het aantal aankopen te delen door het aantal bezoekers van je shop (x100%), maar geautomatiseerd inzicht krijgen is natuurlijk veel handiger. Google Analytics is hier een handige tool voor.

Wees duidelijk over de bezorgduur en verzendkosten

Veel potentiële klanten haken op het laatste moment af, als niet duidelijk is wanneer hun bestelling geleverd wordt, welke verzendkosten er betaald moeten worden of bij onduidelijkheid over het mogelijk retourneren van items.

Zorg dat je bereikbaar bent

Klanten hebben vragen. En die stellen ze via het kanaal dat het beste bij ze past. Daar verander je niets aan. Door die vragen snel en professioneel te beantwoorden neem je twijfels weg en vergroot je de conversie.

Op werkdagen tussen 9 en 17 uur bereikbaar zijn is niet beperkt, maar wellicht niet het moment dat mensen met hun aankoop bezig zijn. Wil je je webshop conversie verhogen, overweeg dan om buiten kantooruren bijvoorbeeld bereikbaar te zijn via een call center. Zij kunnen eenvoudige vragen beantwoorden en eventuele bezwaren volgens een vooraf opgesteld script weerleggen.

Beperk de hoofdnavigatie tijdens de check-out

Zorg dat je hoofdnavigatie niet meer beschikbaar is tijdens de checkout-procedure. Het is anders nog verleidelijk om tijdens het bestellen tóch nog weg te klikken. Begin met webshop conversie verhogen door alle mogelijke afleidingen weg te nemen en de focus te leggen op jouw doel: het afronden van de order.

Biedt meerdere bezorgmogelijkheden

Webshop conversie verhogen zit hem in het aanbieden van waar de bezoeker naar op zoek is. De ene wil vooral snel geleverd krijgen, terwijl de ander de levering graag wil verzekeren en een derde persoon een duurzame levering belangrijker vindt en daar misschien zelfs extra voor wil betalen. Zorg daarom voor meerdere bezorgmogelijkheden.

Communiceer duidelijk over het retourbeleid

Als shop moet je informeren over retourneren, maar uiteraard ook over leveren, betalen etc. Enkel gebruik maken van algemene voorwaarden is niet voldoende. De klant moet tijdens het shoppen (voor de checkout) geïnformeerd worden. Dit is ook belangrijker dan het hebben en hanteren van algemene voorwaarden. De wet verplicht immers om te informeren, niet om algemene voorwaarden te hanteren.

Verwerk klantbeoordelingen

Klantbeoordelingen wekken vertrouwen. Zorg dat beoordelingen worden getoond op belangrijke plekken. Duidelijker en eerder in het proces is altijd erg waardevol. Moedig je klanten ook aan om na een bestelling of afname van een dienst een beoordeling achter te laten.

Gebruik actieve taal in je call-to-actions

Een knop met ‘volgende’ of ‘verder’ spreekt minder tot de verbeelding dan ‘Plaats product x nu in je winkelwagen’. Laat duidelijk weten wat een knop doet en moedig je bezoeker aan om hem aan te klikken. Probeer om het aantrekkelijk te maken om je bijvoorbeeld te abonneren op de nieuwsbrief, in plaats van alleen een vinkje te kunnen plaatsen.

Sluit je website aan bij een keurmerk

Een keurmerk straalt vertrouwen uit. Klanten weten dat je aan alle juridische eisen voldoet en dat ze beschermd zijn bij een onverhoopt geschil. In de praktijk levert het gebruik van een keurmerk een conversiestijging van 15% op. Voor veel branches zijn branchegerichte keurmerken.

Zorg voor een SSL-certificering

Klanten laten niet graag hun persoonlijke gegevens achter als ze het gevoel hebben deze eenvoudig kunnen lekken. Een shop zonder https vormt een extra drempel bij het bestellen. De laatste tijd gaan steeds meer webshops en websites over op SSL (Secure Sockets Layer). SSL zorgt voor een beveiligde verbinding tussen de website en haar bezoekers, dat is in deze tijd sowieso al van belang, maar het zorgt indirect ook voor een hogere conversie.

Zorg voor beeldmateriaal van hoge kwaliteit

Let op dat de gebruikte afbeeldingen op de website niet te klein zijn. Zorg ook dat foto’s niet te donker zijn en kleuren realistisch overkomen. Dit voorkomt verrassingen achteraf. Één uniforme presentatie van je producten of diensten geeft een professionele uitstraling.

Zorg voor een snelle laadtijd

Wil je echt je webshop conversie verhogen? Vooral voor e-commerce (webshops) is het van groot belang dat de shop supersnel laadt. Het is ergernis nr 1 voor bezoekers om te moeten wachten op het laden van een pagina. Is er volgens Google PageSpeed ruimte voor verbetering? Overweeg dan uw website te laten optimaliseren of kies voor snellere hosting.

Maak slim gebruik van kleur

Kleuren hebben vaak een betekenis. Een bekend voorbeeld is het stoplicht, waarbij iedereen weet dat rood voor stoppen staat en groen voor doorgaan. Dit geldt ook online om de website conversie teverhogen. Het gebruik van kleur kan bezoekers aanmoedigen om juist wel of niet op een knop te klikken.

Pas de “tone of voice” aan op je doelgroep

De website conversie verbeter je door je klanten direct aan te spreken. Mits je kiest voor de juiste tone of voice. Een jongere, meer open-minded doelgroep voelt zich juist aangesproken bij een meer informele tone of voice. Een oudere professional wil liever worden aangesproken door ‘u’ als het om zaken gaat. Pas je tone of voice aan om jouw klant zo optimaal te prikkelen en ‘tevreden te houden’ met uw content.

Hoe kunnen we je bereiken?

Waar kunnen we je mee helpen?
WebdesignFacebookGoogle AdWordsSEO

Extra informatie

Comments

comments