Google Ads is het advertentieplatform waarmee u advertentiecampagnes kunt maken en bewerken binnen de zoekgigant. Het platform geeft u de softwaretools om met uw reclameboodschappen te verschijnen in de zoekresultaten.
Dit artikel is een gids voor hoe lokale bedrijven Google Ads effectief kunnen gebruiken. U leert hoe u Google Ads kunt gebruiken om lokaal verkeer naar uw website te stimuleren, en hoe u de aankoop van diensten van uw bedrijf aantrekkelijker kunt maken.
Google Ads is ontworpen voor lokale bedrijven. Met Google Ads kunt u specifieke locaties targeten en zelfs geografische advertenties instellen. Dit betekent dat als u een lokaal bedrijf bent of een bedrijf met een fysieke locatie, u kunt adverteren voor mensen in uw omgeving.
U kunt ook een speciale aanbieding of coupon toevoegen om mensen te verleiden uw winkel te bezoeken. Wil je meer klanten bereiken, dan kun je adverteren op Google. Als iemand ‘Barbershop’ typt in de zoekbalk, toont Google Ads resultaten van andere bedrijven met dezelfde naam. Het idee is dat als iemand naar een dienst in uw regio zoekt, deze mogelijk in u geïnteresseerd is. In dit geval toont Google Ads hen een lijst met bedrijven in hun regio die een vergelijkbare service aanbieden. Google Ads is eenvoudig te gebruiken.
Google-advertenties worden weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van Google, YouTube-video’s, Gmail en andere plaatsen waar mensen naar informatie zoeken. Deze advertenties kunnen worden gemaakt door elk bedrijf of elke persoon die een product of dienst wil adverteren voor hun doelgroep.
Eenmaal gemaakt, kunnen de advertenties zo worden ingesteld dat ze automatisch worden weergegeven wanneer iemand een zoekwoord typt dat verband houdt met het product of de service waarvoor wordt geadverteerd. De advertenties zijn getarget op basis van zoekwoorden en woordgroepen die door de adverteerder zijn gekozen. Deze targeting maakt het mogelijk om uw advertenties te targeten op bepaalde groepen mensen. Als u bijvoorbeeld een dierenwinkel heeft, wilt u misschien een advertentiecampagne voeren die is gericht op mensen die op zoek zijn naar een hond. Mensen die op zoek zijn naar een hond zouden de perfecte doelgroep zijn om voor te adverteren.
Google Ads biedt ook tools waarmee u de effectiviteit van uw advertenties kunt volgen. Deze tracking omvat statistieken zoals klikfrequentie, vertoningen en conversies. Als u overweegt Google Ads te gebruiken voor lokale bedrijfsmarketing, moet u het volgende weten.
Als u ooit een zoekopdracht in de Google-zoekbalk hebt ingetypt, ziet u vaak een combinatie van gewone (organische SEO) en betaalde paginalinks. De betaalde links zijn Google Ads /Adwords aan het werk. Dit zijn betaalde links die organisaties hebben geconfigureerd in het systeem van Google om gebruikers te tonen na het intypen van bepaalde zoekwoorden.
Het concept van Adwords is eenvoudig uit te leggen: het is gewoon een platform waarmee u kunt bepalen wanneer gebruikers uw reclameboodschappen te zien krijgen. Maar er is een steile leercurve omdat het effectief gebruiken van Google Ads allesbehalve eenvoudig is.
Hoe vaak zoekt u naar een dienst in de stad waar u woont? (Bv. elektricien Londen, notaris Newcastle, stomerij Birmingham). Kijk naar de gesponsorde advertenties die u te zien krijgt, en de lijst van 10 organische website listings die u ziet op pagina 1.
In plaats van te zoeken in de Gouden Gids gebruiken de meeste mensen nu Google om nieuwe leveranciers te vinden. Net als bij traditionele reclamedrukwerk, heeft Google gratis vermeldingen en betaalde vermeldingen. Adwords zijn de betaalde vermeldingen, terwijl organisch de gratis vermeldingen zijn.
Bedenk hoe een potentiële klant u zou vinden – en welke zoekwoorden hij zou gebruiken – en welk deel van uw bedrijfsaanbod hem het meest zou aanspreken.
Creëer Lokale trefwoorden door uw beroep te combineren met uw locatie stad of gemeente. Creëer commerciële trefwoorden door het combineren van uw beroep naam als een trefwoord- met woorden als diensten, bedrijf, leverancier, provider, firma, agentschap, praktijk, etc., etc.
Begin met een kleine zeer gerichte trefwoord lijst door het combineren van uw beroep als stam trefwoorden- met modifiers die commerciële of / en lokale intentie signaleren. Stam trefwoorden zijn ook bekend als het basis trefwoord of root trefwoord. Commerciële modifiers van een stam trefwoord signaleren mensen die op zoek zijn naar een nieuwe leverancier.
Als een lokale, fysieke onderneming is het essentieel dat u weet hoe ver mensen bereid zijn te reizen om van uw diensten gebruik te maken. Als u zeldzame diensten aanbiedt, dan zijn klanten waarschijnlijk bereid verder te reizen dan wanneer u iets meer alledaags doet.
Met Adwords kunt u configureren wie uw advertenties ziet op basis van hun locatie. Als je naar het tabblad Instellingen gaat, en dan “Locaties,” kun je Adwords precies vertellen wie je wilt dat je berichten te zien krijgt.
Wees voorzichtig bij het kiezen van locatie-instellingen: een te breed zoekgebied, en je zult eindigen met het tonen van berichten aan klanten die nooit bij je zullen kopen. Een te klein gebied, en u zult cruciale zaken mislopen. Google Ads maakt targeting mogelijk op postcode, plaatsnaam, stadsnaam, radius targeting en land.
Denk ook goed na over de nabijheid van concurrentie. Stel dat u een hengelsportzaak heeft in een landelijke omgeving, dicht bij een hoofdweg die tussen twee steden loopt. Een van de steden heeft een hengelsportzaak in het stadscentrum, de andere niet.
Klanten in de stad met de hengelsportzaak in de hoofdstraat zullen eerder daarheen gaan dan naar uw zaak, terwijl klanten in de stad zonder de winkel eerder naar u zullen gaan. Het is dus niet voldoende om de klanten uitsluitend te benaderen op basis van hun radius vanaf uw zaak: u moet ook rekening houden met naburige regio’s waar geen concurrentie is. Radius targeting kan mijlen of kilometers rond een doellocatie zijn, zoals postcode, stad of gemeente.
Webgebruikers willen niet telkens een begripstest moeten afleggen wanneer ze een advertentie van uw bedrijf lezen: ze willen onmiddellijk kunnen begrijpen wat u aanbiedt zodat ze kunnen beslissen of ze verder met u in zee willen gaan of niet.
Het goede nieuws is dat Adwords sowieso niet enorm veel ruimte biedt voor advertenties, dus je moet het kort houden. Maar het is nog steeds de moeite waard om te proberen je punt over te brengen in zo weinig mogelijk woorden. Wees beknopt en direct wanneer je maar kunt, en probeer de essentie van je product over te brengen, zodat je gebruikers verleidt om meer te weten te komen.
De kop van uw advertentie is het deel dat de blauwe hyperlink vormt waar gebruikers op klikken om uw site te bezoeken. De kop is het belangrijkste om goed te krijgen, omdat dit is wat de meeste gebruikers zullen lezen. De meerderheid van de mensen zal niet de moeite nemen om alle ondersteunende tekst te lezen (hoewel u deze nog steeds moet opnemen voor degenen die dat wel doen). Merk op hoe in de afbeelding hierboven de lokale stad Wimbledon wordt genoemd in beide advertenties van lokale dienstverleners (Beroep & Plaatsnaam)
Het is allemaal goed en wel de verkoop van lokale diensten aan gebruikers in de buurt, maar soms hebben uw klanten een beetje extra overtuigingskracht nodig om hun kantoor of huis te verlaten en uw bedrijf te bezoeken. Probeer in uw call-to-action aanbiedingen of kortingen op te nemen die helpen om de lokale voetval te verhogen.
Zorg ervoor dat uw website de Business aanbod wordt duidelijk gecommuniceerd in uw website kopie en advertentie kopie. Wat is uw industrie USP.s, garanties, promoties, voordelen- en wat zijn sterkste punten, en oproep tot actie? Uw advertenties en landing page moet zich richten op uw branche, maar ook specifica op uw bedrijf. Gebruik Ad Testing om te leren welke onderdelen van uw bedrijfsaanbod uw klant het meest aanspreken.
Als lokaal bedrijf is je primaire doelstelling om gebruikers aan te moedigen je winkel persoonlijk te bezoeken. Je bent een lokaal bedrijf, en dus vertrouw je op lokale handel (in plaats van, zeg, een e-commerce retailer die nationaal verzendt).
Adwords biedt een reeks extensies die uw bedrijf de mogelijkheid geeft om klanten zowel de locatie van uw bedrijf te tonen als wie ze kunnen bellen als ze meer willen weten.
Om locatie-extensies te gebruiken, moet u uw Adwords-account koppelen aan uw Google Mijn Bedrijf-account. Als u uw Google Mijn Bedrijf-account al hebt ingesteld, kunt u dit direct doen. Anders moet u bij Google een unieke PIN aanvragen om de fysieke locatie van uw bedrijf te bevestigen.
Uit gegevens van Google blijkt dat meer dan 70 procent van de mensen die op zijn platform iets willen kopen bij een lokaal bedrijf, dat bedrijf via hun telefoon bellen via de zoekresultaten.
Hierdoor zijn telefoongesprekken een belangrijke manier voor lokale bedrijven om via het internet aan lokale klanten te komen. Google weet dat de overgang van de zoekresultaten naar uw landingspagina het lekste deel van het conversieproces is, dus geeft het uw klanten de optie, via Adwords, om direct te bellen in de zoekresultaten.
Directe telefoongesprekken met lokale bedrijven resulteren in veel hogere conversies dan links naar websites, dus u kunt overwegen om Call-Only-campagnes te gebruiken die klanten beter vastleggen en niet vertrouwen op onhandige landingspagina’s.
Zorg ervoor dat u het meeste geld uitgeeft aan de best presterende gebieden. Gebruik conversietracking en Google Analytics om uw reclame te meten. Test uw aannames en leer van de prestatiegegevens. Zie welke onderdelen van uw bedrijfsaanbod het meest aanspreken bij potentiële en nieuwe klanten. Zie welke zoekwoorden leads genereren. Optimaliseer (verbeter en verfijn) naar uw advertentiedoelen, zoals een beoogde kostprijs per lead of verkoop. Bekijk voor meer informatie onze Gids voor Google Ads Conversion Tracking
Gebruik conversie tracking resultaten om biedingen op trefwoorden in te stellen. Trefwoord prestaties kunnen worden gemeten door statistieken zoals geregistreerde geconverteerde leads, kosten per geconverteerde lead, Als een trefwoord het slecht doet- verlaag dan het bod, of als een trefwoord het goed doet verhoog dan de biedingen. Om meer te leren zie onze blog post Hoeveel kost Google Ads? evenals biedingsstrategieën voor Google Ads
Elke keer dat een gebruiker op een van je advertenties klikt, kost het je geld. Daarom wil je vermijden dat niet-lokale gebruikers ooit je betaalde links te zien krijgen (het is onwaarschijnlijk dat ze je diensten zullen kopen). De manier om dit te doen is door gebruik te maken van wat Adwords “negatieve zoekwoorden” noemt.
Met negatieve zoekwoorden, kunt u Adwords vertellen welke zoekopdrachten uw reclame niet moeten tonen. Bijvoorbeeld, als u een automonteur bent die opereert in Birmingham, wilt u niet dat uw reclame wordt weergegeven in Google-resultaten wanneer een gebruiker typt “automonteur Londen”. Als u een vrachtwagenpark beheert in het noordoosten, wilt u ook niet dat Google reclame toont voor uw logistieke diensten in het zuidwesten. Voor meer details over negatieve zoekwoorden, zie onze blog post Negatieve zoekwoorden voor Google Ads Guide
Het domineren van uw lokale markt met Google Ads is mogelijk door het volgen van deze tips en door ervoor te zorgen dat uw website populair is bij uw website gebruikers. Als u meer informatie wilt, stuur ons dan een e-mail of bel vandaag nog.