Online marketing
Wat is online marketing?
Online marketing is het gebruik van webgebaseerde kanalen om een boodschap over het merk, de producten of de diensten van een bedrijf onder potentiële klanten te verspreiden. De methoden en technieken die gebruikt worden voor online marketing omvatten e-mail, sociale media, display advertising, zoekmachine optimalisatie, Google AdWords en meer. Het doel van marketing is potentiële klanten te bereiken via de kanalen waar zij hun tijd doorbrengen met online lezen, zoeken, winkelen en socialiseren.

De wijdverspreide invoering van het internet voor zakelijk en persoonlijk gebruik heeft nieuwe kanalen voor reclame en marketing gegenereerd, waaronder de hierboven genoemde. Er zijn ook veel voordelen en uitdagingen verbonden aan online marketing, waarbij hoofdzakelijk digitale media worden gebruikt om virtuele bezoekers aan te trekken, te binden en om te zetten in klanten.

Online marketing verschilt van traditionele marketing, die van oudsher mediums als print, billboard, televisie- en radioreclame omvat.

Voordat online marketing kanalen opkwamen, waren de kosten om producten of diensten op de markt te brengen vaak onbetaalbaar duur, en van oudsher moeilijk te meten. Denk aan nationale tv-reclamecampagnes, die worden gemeten door middel van consumentenfocusgroepen om de mate van merkbekendheid te bepalen. Deze methoden zijn van oudsher niet geschikt voor gecontroleerde experimenten. Vandaag de dag kan iedereen met een online bedrijf (evenals de meeste offline bedrijven) deelnemen aan online marketing door het creëren van een website en het bouwen van campagnes voor klantenwerving tegen weinig tot geen kosten. Degenen die producten en diensten op de markt brengen hebben ook de mogelijkheid om te experimenteren met optimalisatie om de efficiëntie en ROI van hun campagnes af te stemmen.

Voordelen van online marketing
Een belangrijk voordeel van het gebruik van online kanalen voor de marketing van een bedrijf of product is de mogelijkheid om de impact van een bepaald kanaal te meten, evenals de manier waarop bezoekers die via verschillende kanalen zijn geworven reageren op een website of landingspagina-ervaring. Van de bezoekers die converteren in betalende klanten, kan verdere analyse worden gedaan om te bepalen welke kanalen het meest effectief zijn bij het werven van waardevolle klanten.

Analytics voor web- of mobiele app-ervaringen kunnen helpen het volgende te bepalen:

Welke online marketingkanalen het meest kosteneffectief zijn bij het werven van klanten, op basis van het conversiepercentage van bezoekers naar klanten, en de kosten van die bezoekers.
Welke kanalen effectief zijn bij het werven van klanten en het verhogen van hun levenslange waarde – zoals e-mailmarketing, dat herhaalaankopen bij eerdere klanten stimuleert.
Welke cohorten van klanten vertonen een sterk engagementgedrag en een hoog potentieel voor upsells – zoals software of mobiele apps, die verwachten meer producten te verkopen aan klanten met een hoog engagement.
Online marketinginstrumenten
Er zijn een aantal tools die kunnen worden gebruikt om een robuust online marketingprogramma op te bouwen en te onderhouden:

E-mailmarketing
Sociale media marketing
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Weergave reclame
Zoekmachinemarketing (SEM)
Virtuele evenementen & webinars
A/B testen & website optimalisatie
Inhoud marketing
Videomarketing
Marketinganalyse
Marketingautomatisering
Beheer van klantrelaties (CRM)
Content management systeem (CMS)
Pay-per-click (PPC) reclame
LinkedIn-advertenties
Affiliate marketing

 

Voorbeelden van online marketing
Enkele voorbeelden van online marketing campagnes zijn:

Canon adverteert op zoekwoorden gerelateerd aan “fotografie” op Google, Yahoo, en Bing zoekmachines om hun camera’s aan een relevant publiek te verkopen om verkeer naar een specifieke webpagina te leiden.
Whole Foods verzamelt e-mailadressen op hun website om e-mail lijsten die kunnen worden gebruikt om nieuwe producten, verkoop, en evenementen in hun winkels te adverteren te creëren.
Dove maakt videoadvertenties en deelt deze met hun publiek op Facebook, Twitter en andere sociale-mediaplatforms om gunstige gesprekken over hun merk en producten te bevorderen.
Bite Beauty werkt samen met influencers om een nieuwe lippenstift te promoten bij hun doelgroep van kwaliteitsvolle schoonheidsfanaten.
Hoewel online marketing veel mogelijkheden creëert voor bedrijven om hun aanwezigheid via het internet te vergroten en hun publiek op te bouwen, zijn er ook inherente uitdagingen met deze methoden van marketing. Ten eerste kan de marketing onpersoonlijk worden, vanwege de virtuele aard van de boodschap en inhoud levering aan een gewenst publiek. Marketeers moeten hun strategie voor online marketing baseren op een goed begrip van de behoeften en voorkeuren van hun klanten. Technieken zoals enquêtes, gebruikerstesten en persoonlijke gesprekken kunnen worden gebruikt om de algemene gebruikerservaring te begrijpen.

Online marketing kan ook druk en concurrerend zijn. Hoewel de mogelijkheden om goederen en diensten aan te bieden op zowel lokale als verre markten versterkend is, kan de concurrentie aanzienlijk zijn. Bedrijven die investeren in online marketing kunnen merken dat de aandacht van bezoekers moeilijk te vangen is door het aantal bedrijven dat ook hun producten en diensten online op de markt brengt. Marketeers moeten een balans ontwikkelen tussen het opbouwen van een uniek waardevoorstel (UVP) en een merkstem terwijl ze marketingcampagnes op verschillende kanalen testen en bouwen.

Hoe te beginnen
De eerste stap om aan de slag te gaan met online marketing is het evalueren van uw doelstellingen en ervoor zorgen dat deze meetbaar zijn. Hoopt u 100 nieuwe klanten te werven? 1.000 leads te genereren om uw B2B-verkoop te voeden? Een e-mail abonneebestand van 10.000 mensen op te bouwen?

Daarna moet u een keuze maken over hoe u een online aanwezigheid opbouwt die u helpt dat doel te bereiken en dienovereenkomstig een marketingstrategie voor deze kanalen te creëren. Misschien moet je een e-commerce site opzetten. Als u geïnteresseerd bent in bloggen om bekendheid en abonnees te genereren, kijk dan naar het opzetten van een blog en bedenk een strategie voor het creëren van geweldige content die het delen op social media-kanalen zou aanmoedigen. Een samenwerking met een klant die bereid is uw bedrijf te promoten door een case study of infographic te maken, kan een krachtig sociaal bewijs zijn wanneer klanten uw bedrijf evalueren. Een eenvoudige website of landingspagina met een lead capture formulier kan u helpen bij het ontwikkelen van uw merk en het genereren van verkeer. Een eenvoudig analyseplatform (zoals Google Analytics, dat gratis is) kan u helpen te meten hoe u uw marketinginspanningen volgt in de richting van uw initiële doel.

Afronden
Online marketing is ook bekend als internet marketing, web marketing, digitale marketing en zoekmachine marketing (SEM). Online reclame en internet reclame zijn technieken die betrokken zijn bij online marketing, maar zijn niet synoniem met online marketing.

Published On: 22 augustus 2021 / Categories: Google Ads, SEO, Social Media, Webdesign / Tags: , , /