SEO – Zoekmachine Optimalisatie

Uw SEO specialist voor de regio Haarlem & Amsterdam

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Wat wordt daaronder verstaan? Alle processen en verbeteringen die als doel hebben een website hoger in Google te laten verschijnen.

Het doel van SEO is om de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines te vergroten. Als gevolg hiervan zullen meer mensen het zien, wat meer verkeer en leads betekent. SEO is een relatief nieuwe term, maar is de laatste jaren erg belangrijk geworden. Het is een proces dat veel geduld en doorzettingsvermogen vereist. Maar de voordelen zijn de moeite meer dan waard. De hoeveelheid verkeer die u van SEO krijgt, kan enorm zijn!

Op deze pagina bespreken we enkele van de basisprincipes.

Hoe werkt SEO?

Wanneer een persoon iets zoekt op internet, typt hij een paar trefwoorden in een zoekmachine. Deze zoekopdracht wordt verzonden en meerdere websites worden vergeleken met die zoekopdracht. De websites met de meest relevante inhoud worden weergegeven in de topposities van de zoekmachine. Als u zich niet in deze functies bevindt, krijgt u niet zoveel bezoekers als u zou willen. Bij SEO draait het erom uw website te verbeteren zodat deze hoger in de zoekresultaten van zoekmachines komt.

Spring naar:
  1. Zoekwoorden
  2. Zoekwoordenonderzoek
  3. Zoekmachines
  4. Backlinks

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de woorden en woordgroepen die u gebruikt om uw producten te beschrijven. Uw doel is ervoor te zorgen dat mensen die op die zoekwoorden zoeken, uw product vinden. Zo simpel is het!

Het zoekwoordonderzoek

Het eerste dat u moet doen als u zoekwoordenonderzoek wilt doen, is uw product definiëren. Dit betekent dat u moet definiëren wat u aanbiedt, wat het doet, waar het van gemaakt is, waar u levert enz. U moet ook uitzoeken welke trefwoorden u gaat gebruiken om uw product te beschrijven. 

Naar welke woorden zoeken mensen eigenlijk wanneer ze uw product willen kopen? Het antwoord op deze vraag helpt u het type zoekwoorden te verfijnen dat u in uw campagne gaat targeten. Zoekwoordonderzoek lijkt veel op een verkooptrechter. U kunt uw zoekwoordonderzoeksproces beschouwen als de fase van ‘koude bellen’. Uw doel is om het einde van de trechter te bereiken, en dat betekent het vinden van de juiste zoekwoorden en woordgroepen.  

Hier zijn enkele voorbeelden van zoekwoordzinnen:

  • De naam van uw product of dienst
  • Het type product of dienst dat u aanbiedt 
  • Uw dienst + Amsterdam (bijv)

Hoe werken zoekwoorden in zoekmachines?

Zoekwoorden zijn woorden of zinnen die gebruikers in Google invoeren wanneer ze een zoekopdracht uitvoeren om de informatie te vinden die ze nodig hebben.

Zoekwoorden worden vaak gevonden in inhoud zoals titels, kopjes en beschrijvingen, maar kunnen ook voorkomen in de domeinaam en url’s of in tekst. Bij SEO wil je focussen op zoekwoorden die relevant zijn voor uw bedrijf. Dit doet u door verschillende soorten metatags op uw website te gebruiken, waaronder trefwoorden, beschrijvingen en titeltags. De titeltag is een van de belangrijkste metatags, omdat deze wordt weergegeven in zoekresultaten.

Hoe hoger uw SEO score, hoe prominenter uw website in de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand naar uw zoekwoorden zoekt.

Wat is een organische zoekresultatenlijst?

Een organische zoekresultaten is een resultaat dat in de zoekmachine verschijnt wanneer een gebruiker een zoekopdracht indient in de zoekmachine. Organische resultaten worden niet betaald door adverteerders. Ze zijn gebaseerd op de relevantie van de website voor het ingevoerde trefwoord. Hoe werken zoekwoorden in zoekmachines? Zoekwoorden zijn erg belangrijk in SEO omdat ze zoekmachines vertellen waar uw site over gaat. Deze informatie wordt gebruikt om te bepalen hoe relevant uw site is voor een specifiek zoekwoord of bepaalde woordgroep.

Wanneer iemand een trefwoord invoert in het zoekvak van Google of een andere zoekmachine, ontvangt hij een lijst met websites die overeenkomen met de zoekopdracht. Deze lijst wordt de zoekresultaten genoemd. De eerste vermelde site wordt beschouwd als de beste match voor de zoekopdracht. Dit komt omdat het de meest relevante inhoud heeft voor de zoekopdracht van de gebruiker.

Wat zijn backlinks?

Een backlink is ook bekend als een hyperlink of inkomende link. In SEO zijn backlinks de inkomende links die van andere pagina’s op het web naar uw eigen webpagina’s verwijzen. Google behandelt deze backlinks als een “stempel van goedkeuring” tussen twee websites. Hoe meer goede backlinks een pagina heeft, hoe groter de kans dat deze bovenaan in Google komt te staan.

Voor Google zijn backlinks een indicator dat andere websites denken dat uw website waardevol kan zijn. Als u veel backlinks hebt, heeft u veel goedkeuring. Als u gevonden wilt worden in Google, heeft u backlinks nodig. 

Hoe komt u aan backlinks?

U vraagt zich misschien af hoe u backlinks naar uw site kunt krijgen. Backlinks kunt u kopen. De beste plaats om backlinks te kopen is van andere websites met een hoge pagerank.

Gastblog backlinks

Een andere manier om backlinks te krijgen, is door gastberichten op andere sites te schrijven. Dit werkt vooral goed als u een bepaald onderwerp hebt waarvan u weet dat mensen erover zouden willen lezen. Zorg ervoor dat u een link naar uw site in uw bericht opneemt.

Gratis backlinks

U kunt zelfs wat gratis backlinks krijgen. U kunt mogelijk ook backlinks krijgen door andere sites te vragen uw site te beoordelen. Probeer backlinks uit zoveel mogelijk verschillende bronnen te krijgen.